Viime keskiviikkoiltana pakkasimme auton pitkästä aikaa ja itsenäisyyspäivänä lähdimme reissun päälle. Kolmen kuukauden tauon jälkeen oli erittäin ihanaa päästä tien päälle taas. Pojatkin olivat odottaneet retkeä enemmän kuin innoissaan.

Ensimmäisenä kohteena oli esikoisen kummi Jyväskylässä ja kummin pojan 4 v. synttärit. Edellisestä live-tapaamisesta olikin jo vierähtänyt kaksi vuotta... Onneksi on meset ja skypet yms., niin sehän on kuin livenä tapaisi ;-) Perillä pääsimme nauttimaan ihania synttäriherkkuja vaikkakin muut vieraat olivat jo ehtineet poistua paikalta. Neiti joutui katselemaan vierestä kun muut ahmivat herkkuja. Hänelle tökättiin vain näkkileipä käteen, että jyrsi sitä. Ja tällaisen taideteoksen neiti sai näkkäristä nakerrettua itsenäisyyspäivän kunniaksi:

Yöksi siirryimme Laajavuoren leirintäalueelle, jota oli uusittu huomattavasti sitten edellisen käyntikerran. Respa oli jo ehtinyt sulkeutua ennenkuin ehdimme pelipaikalle, mutta onneksi saimme vartijan kiinni, joka toimitti meille tarvittavat avaimet yms.

Seuraavana aamupäivänä kurvasimme jälleen esikoisen kummin pihaan. Päivä hurahti vikkelään jutustellessa ja katsellessa lasten leikkejä. Iltapäivällä oli lähdettävä kiireen vilkkaa Tampereen suuntaan, jotta ehdimme vielä käydä mummun ja vaarin luona ennenkuin mummu lähti pikkujouluihin. Ja ehtihän lapset ja mummu nähdä toisensa vaikka hiukan tiukille meni ajan kanssa. Illalla mummulasta matka vielä jatkui veljeni luo. Lapset tosin olivat jo sen verran väsyneitä, että perille päästyä pääsivät/joutuivat samantien iltapesulle ja sänkyyn.

Seuraavana aamuna lasten serkkutyttö (2 v.) tuli jo malttamattona kurkkimaan auton ikkunoita, että joko ne serkut ovat jo heränneet, kun eivät ehtineet illalla nähdä toisiaan. Iltapäivällä lähdimme käymään isomummun luona nimpparikahvilla muita sukulaisia tapaamassa. Illalla palattiin taas veljeni luokse.

Sunnuntaina alkoi olla jo reppu tyhjä ja peruimme sunnuntaiksi aiotun vierailun kotimatkan varrella. Aamupäivällä kävimme hiukan ulkoilemassa, kun oli ensimmäinen päivä reissun aikana kun ei satanut vettä. Huvittavaa oli, että siinä missä serkkutytön vaatteet oli ulkoilun jälkeen suht puhtaat niin meidän muksujen haalarit  ja kengät sai suihkuttaa  hiekasta ja mudasta puhtaaksi, myös neidin.  Pojat suorastaan rakastavat pyöriä ja ryömiä maassa ja sitä mitä isommat edellä niin neiti tekee perässä :D Iltapäivällä suunnattiin auton nokka kohti kotia ja reissusta rähjääntyneitä pääsimme iltasella kotiin.

Illalla neiti vielä hauskuutti näkemyksellään siitä miten tonttulakkeja tulisi käyttää.

Neidin mielestä tonttulakit kuuluvat jalkaan ja itkuhan tuosta tuli kun ne eivät pysyneetkään noustessa jalassa. Olisi varmaan pitänyt käydä hakemassa neidille sukkanauhaliivit, jolla tonttulakit olisivat pysyneet jalassa :D